WSPARCIE DLA RODZICÓW
Terapia poznawczo-behawioralna to jedna z najbardziej skutecznych i najlepiej zbadanych metod postępowania terapeutycznego. Jej skuteczność została potwierdzona w wielu badaniach. Obecnie terapia behawioralna jest głównie używana do wspierania dzieci cierpiących na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Dla dzieci mających trudności ze zrozumieniem podstawowych norm społecznych techniki behawioralne okazują się bardzo przydatne. Bazują one na zmniejszaniu niepożądanych zachowań, rozwijaniu umiejętności deficytowych oraz generalizacji i utrzymaniu wytworzonych zmian. W pracy z dziećmi przede wszystkim stosuje się technikę wzmocnień zachowań pożądanych, a zarazem wygaszania tych niekorzystnych.
Wsparcie kompetencji rodzicielskich dla rodziców „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”.
Program zajęć został opracowany na podstawie popularnych książek edukacyjnych Amerykanek: Elaine Mazlish i Adele Faber, które zdobyły duże uznanie wśród rodziców, nauczycieli i psychologów na całym świecie. Warsztaty. W trakcie zajęć postaramy się w prosty i niezwykle skuteczny sposób opanować sztukę empatycznej, opartej na wzajemnym szacunku i akceptacji komunikacji z dziećmi. Warsztaty są przeznaczona dla każdego, kto chciałby lepiej zrozumieć i mądrzej kochać dzieci, budować z nimi bliską i głęboką relację. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi.
Program obejmuje cykl siedmiu spotkań, podczas których wspólnie zastanowimy się:
1. Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami i wyrażać je w sposób nieraniący innych?
2. Jak zachęcać dziecko do nauki, sprzątania, wykonywania swoich obowiązków?
3. Czy karać dziecko? Jak karać? Jeżeli nie karać, to jak modyfikować niepożądane zachowania dziecka?
4. Jak uczyć dzieci rozwiązywać konflikty z rówieśnikami? Jak rozwiązywać konflikty pomiędzy dzieckiem i rodzicami?
5. Jak dostrzegać pozytywne strony naszego dziecka? Jak budować jego poczucie własnej wartości?
6. Jak chwalić, aby budować poczucie własnej wartości dziecka? Jak chwalić by zmotywować do pracy?
7. Jak zachęcać dziecko w każdym wieku do samodzielności? Jak uczyć dziecko odpowiedzialności za siebie i swoje decyzje?