Przez wiele lat wypracowaliśmy skuteczną metodę pracy z uczniami z trudnościami szkolnymi w zakresie czytana i pisania.
Podstawę stanowi prawidłowa diagnoza, obejmująca szczegółowy wywiad, pełne badanie psychologiczne obejmujące badanie analizatorów wzrokowych, słuchowych i motorycznych.
Diagnozą powinny być objęte nie tylko dzieci w wieku szkolnym, przejawiające trudności szkolne, ale również przedszkolaki z ryzyka dysleksji.
Wczesna diagnoza daje możliwość prawidłowego funkcjonowania dziecka w szkole i normalnego funkcjonowania rodziny, osiągnięcia spokoju,zniwelowanie ciągłego napięcia.Często jest bowiem tak, że w obliczu ciągłych problemów rodzice oskarżają się wzajemnie, obwiniają całą winą dziecko, zakazują zajęć dodatkowych,wprowadzają terror niekończącego się odrabiania lekcji i czytania. Dziecko coraz bardziej nienawidzi szkoły i często również siebie.
Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci z prawidłowym rozwojem umysłowym. Trudności wynikają z zaburzeń niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji.
DYSLEKSJA- obejmuje specyficzne trudności w czytaniu
DYSORTOGRAFIA- to specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni
DYSGRAFIA- to niska sprawność graficzna pisma
Nieprawidłowości funkcjonowania OUN obejmują funkcje percepcyjno-motoryczne tj. spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, oraz motorykę i ich współdziałanie, funkcje językowe, zaburzenia pamięci wzrokowej, słuchowej i ruchowej, lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Dzieci z „ryzykiem dysleksji” często w okresie przedszkolnym przejawiają objawy tj.:
- Opóźniony rozwój mowy
- Mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw, samoobsługi, rysowania i pisania
- Wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne
- Trudności w układaniu i odtwarzaniu wzorów graficznych
- Oburęczność
- Mylenie prawej i lewej ręki
- Trudności w czytaniu i pisaniu
W oparciu o przeprowadzoną diagnozę ustalamy plan terapii:
W terapii uwzględniamy:
-
integrację bilateralną
-
integrację odruchów metodą Masgutowej
-
metodę krakowską symultaniczno-sekwencyjną metodę czytania
-
metodę Warnkego
-
reedukację i zajęcia kompensacyjne
Metoda Warnkego w terapii dysleksji
Według koncepcji Warnke, przyczyną problemów z nauką prawidłowego czytania, pisania i mówienia są trudności w automatyzacji przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego. Czytanie, pisanie i mówienie to złożone czynności umysłowe, które przebiegać mogą prawidłowo wyłącznie wtedy, gdy są w pełni zautomatyzowane. Jeżeli przetwarzanie bodźców zmysłowych w mózgu jest opóźnione, zwiększenie ilości ćwiczeń czytania i pisania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Znacznie skuteczniejsze jest przyspieszenie procesów przetwarzania na poziomie centralnym poprzez ćwiczenia automatyzacji ośmiu funkcji podstawowych w zakresie słyszenia, widzenia i motoryki wykonywanych z pomocą urządzenia Brain-Boy® - Universal.
Dla kogo?
Metoda opracowana przez Freda Warnke przeznaczona jest do pracy z dziećmi od 6 roku życia lub osobami dorosłymi, u których występują trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia. Terapią objęte są osoby przejawiające objawy Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego.
Diagnoza
Procedura diagnostyczna w metodzie Warnkego składa się z 14 kroków. Każde z zadań testowych bada inną kompetencję z zakresu percepcji wzrokowej, słuchowej oraz motoryki.
Trening
W oparciu o wynik uzyskany w procesie diagnozy, terapeuta opracowuje program treningowy dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości pacjenta. Trening prowadzony metodą Warnkego zawiera zadania odpowiadające 14 próbom diagnostycznym. Opracowany przez Freda Warnke trening opiera się na dwóch zasadniczych filarach:
-
Automatyzacja przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego
-
Automatyzacja koordynacji półkul mózgowych
Pacjent korzysta z urządzenia w Poradni pracując z terapeutą, oraz w domu. Metoda Warnkego pozwala na poprawienie funkcjonowania dziecka w zakresie centralnego przetwarzania słuchowego, wzrokowego, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz słuchowo-ruchowej, a także w obszarze spostrzegania własnej motoryki i równowagi. Wykorzystanie metody Warnkego daje także możliwość dokładnego i systematycznego zapisywania oraz analizowania wyników treningu oraz tworzenia raportów dla rodziców i innych specjalistów pracujących z dzieckiem.
Metoda FORBRAIN®
Zestaw słuchawkowy z mikrofonem i filtrem dynamicznym, pomaga odfiltrować hałas środowiskowy wyodrębniając i wzmacniając głos użytkownika. Urządzenie jest wykorzystywane do transmisji dźwięków za pomocą przwodnictwa kostnego, dając układowi nerwowemu solidny trening sensoryczny.
Są dwa sposoby odbierania dźwięku, poprzez przewodnictwo powietrzne i przewodnictwo kostne. Fale dźwiękowe przenoszone przez powietrze są narażone na wiele zakłóceń oraz opóźnień w odbiorze dźwięku. System FORBRAIN® wzmacnia przewodzenie kostne, które eliminuje hałasy i bodźce zakłócające oraz przenosi je w bardziej efektywny sposób. Dzięki zastosowaniu filtra dynamicznego modyfikującego dźwięk stymuluje mózg i utrzymuje go w ciągłej gotowości, dzięki czemu mózg jest bardziej zaangażowany i uważny w szczególności na wejściową informację słuchową.
Korzyści:
-
poprawa uwagi, pamięci i koncentracji
-
poprawa czytania i pisania
-
poprawa mowy i artykulacji
-
większa pewność siebie
-
poprawa umiejętności komunikacyjnych i społecznych
-
lepsza organizacja działań
-
lepsza orientacja w przestrzeni
-
poprawa w zakresie stabilizacji posturalnej, równowagi i koordynacji ruchowej
-
autoregulacja
-
większy poziom energii
-
poprawa w nauce języków obcych
Dla kogo?
dla dzieci:
-
z zaburzeniami SI
-
z problemami logopedycznymi
-
z problemami z koncentracją uwagi i pamięcią
-
nadpobudliwych
-
z dysleksją